Wat heeft voeding met yoga te maken?

Gepubliceerd op 6 januari 2020 11:04

In mijn lessen laat ik zo nu en dan de filosofie van Patanjali voorbijkomen: de acht stappen die doorlopen mogen worden op het pad van persoonlijke groei. Waarbij er bijvoorbeeld gekeken wordt naar hoe je omgaat met de buitenwereld  (Yama). Maar ook hoe je omgaat met jezelf (Niyama). En vooral die pak ik in deze blog over voeding en yoga eruit. 

Want wat is het doel van yoga?

(Mocht je al spreken van een doel, want yoga is het onderweg zijn en niet de eindbestemming).

Door yoga wil degene die het beoefent rust krijgen in het lichaam. Rust krijgen in het drukke hoofd. Om uiteindelijk veel meer stilte en tevredenheid in jezelf te ervaren waardoor eigenlijk je ware aard, het Zelf, duidelijker wordt. En waardoor je steeds meer op je eigen inzichten en intuïtie mag gaan vertrouwen. Omdat je gaat ervaren dat het het juiste voor jou is.

Maar wat heeft voeding daar dan mee te maken?

Voeding kun je plaatsten onder de eerste Niyama en dat wordt Sauça (spreek je uit als sja-oe-tsjuh) genoemd: Zuiver zijn.  het houdt in dat we ons lichaam zuiver voedsel geven. Voeding die het lichaam niet kan belasten. En vanuit spiritueel oogpunt is dat natuurlijk een mooi streven. En vroeger was die wetenschap gebaseerd op het kennen, het ervaren van wat er gebeurd als je zuiver eet en vertrouwen.

Maar wat gebeurd er nou wetenschappelijk gezien bekeken vanuit wetenschap uit deze tijd?

Bepaalde voeding kan het lichaam belasten. Teveel suiker verstoort bijvoorbeeld de hormonen (insuline) productie. Bepaalde voeding zorgt voor ontstekingen in het lichaam en andere nutriënten versterken de goede processen in het lichaam. De darmen spelen daar een belangrijke rol in. Want de darmen staan in verbinding met de hersenen en je huid. En 70% van het serotonine hormoon wordt niet aangemaakt in de hersenen maar juist in de darmen. Dus wanneer je darmen er slecht aan toe zijn kun je dit merken aan sombere gedachten, gepieker of niet vooruit te branden. Maar ook aan een onrustige huid.

Goede voeding kan worden gezien als een belangrijk onderdeel om aan te pakken voor mensen die bijvoorbeeld met chronische pijn te maken hebben. Er bestaat niet zoiets als een 'chronisch pijndieet' en je moet echt voorzichtigheid zijn als een dergelijke boodschap wordt overgebracht. Onderzoek naar de rol van voeding bij de behandeling van pijn staat nog in de kinderschoenen en, zelfs als het goed ingeburgerd was, zou het nog het beste kunnen worden onderzocht via een persoonlijk plan in tegenstelling tot een kookboekrecept. Na dit te hebben erkend, zijn er tal van onderzoeken die onderzoeken hoe stoffen in bepaalde voedingsmiddelen het lichaam kunnen helpen bij het beheersen van ontstekingen die het immuunsysteem stimuleren, en het ondersteunen van positieve gemoedstoestanden, evenals het verminderen van pijngevoelens door de onderliggende chemie in verband met deze voorgangers te beïnvloeden. Hieronder worden enkele voorbeelden gegeven.

Omega-3-vetzuren, zoals bijvoorbeeld in visolie, lijnzaad en bepaalde soorten squash, kunnen ontstekingen en pijn verminderen die gepaard gaan met verschillende aandoeningen, waaronder artritische aandoeningen.  Omega-3's bleken zelfs in één onderzoek even effectief te zijn als vrij verkrijgbare niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAID) zoals ibuprofen bij het verminderen van chronische niet-specifieke nek- en rugpijn, zonder bijwerkingen gemeld.

Gember bleek pijnstillende eigenschappen te hebben. Klinisch onderzoek toont aan dat het nemen van gember de pijn bij sommige patiënten, bijvoorbeeld pijn door inflammatoire osteoartritis, bescheiden kan verbeteren en vergelijkbaar kan zijn met ibuprofen in een dosis van tweemaal daags 500 mg.

Quercetine is een bioflavonoïde die voorkomt in rode wijn, thee, uien, boerenkool, tomaten, broccoli, groene bonen, asperges, appels en bessen en heeft ontstekingsremmende effecten en kan de immuunsysteemfunctie beïnvloeden.

Tryptofaan, een aminozuur dat wordt aangetroffen in veel voedingsmiddelen, waaronder zuivelproducten, kalkoen en ander gevogelte, chocolade en sommige zaden, kan nuttig zijn in een aantal omstandigheden, waaronder invloed op de pijnchemie. Aangezien er ook een verband bestaat tussen slechte slaap en chronische pijn, en tryptofaan heeft bewijs voor een gunstig effect op de slaap, is overlapping voor het ondersteunen van beide een overweging.

Het is belangrijk om bij het bekijken van een voorbeeldlijst als deze niet te denken dat de oplossing voor pijn zal worden gevonden als u een of een combinatie van deze of andere supplementen consumeert die pijn, ontsteking en het immuunsysteem kunnen beïnvloeden. Het is ook belangrijk om te onthouden dat in veel gevallen een deel van elke positieve invloed kan worden veroorzaakt door het placebo-effect en kan worden toegeschreven aan psycho-fysiologische mechanismen van het lichaam en geest die zijn geworteld in conditionering, geloof en de empowerment en zelfeffectiviteit die voortvloeit uit het nemen van een actieve rol in iemands gezondheid.

Veel informatie maar al met al interessant om eens bij jezelf te onderzoeken wat voor relatie jij met voeding hebt. En of de voeding die je tot je neem je energie en rust geeft.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.